وضع امنیتی افغانستان و فرار سربازان ارتش

از هر سه سرباز افغان سالانه یکی از آنها ارتش را ترک می کند از آغاز اشغال افغانستان توسط نیروهای امریکایی واتحادیان آن قبل از نه سال تا بحال اشغالگران صلیبی همیشه در کوشش اند تا از سربازان مزدور افغانی برای کاهش تلفات خود درین کشور استفاده نمایند. به همین منظور آنان سالانه ملیون ها دالر را برای تربیت این عساکر به مصرف میرسانند اما با وجود این مصارف وامکاناتی که در دسترس آنان قرار دارد بارها اعتراف کرده اند که آنان نمیتوانند که تعداد مورد ضرورت سربازان را تکمیل نمایند.

به سلسله این اعترفات، اخیرا جنرال ویلیم کالدیول رئیس ماموریت آموزشی ناتو در افغانستان بیان داشت که از هر سه سرباز افغان سالانه یک تن آنان ارتش را ترک می کنند، ولی با آن هم ناتو در تلاش های خود برای افزایش نیروهای افغان به 305 هزار نفر در حال پیشرفت است.

گرچه اشغالگران اعلان کرده اندکه افزایش نیروهای امنیتی افغان و تقویت آنان، نقش کلیدی را برای انتقال مسوولیت های امنیتی برای نیروهای افغان در تابستان امسال بازی می کند اما در حقیقت این سربازان برای دفاع از خط اول مورد استفاده قرار میگیرند تا بدینوسیله نیروهای اشغالگر از حملات مجاهدین در امان باقی بمانند.

جنرال کالدویل ضمن اظهارت اخیر خود گفت که تعداد سربازانی که ارتش افغان را ترک می کنند در مناطق جنوبی افغانستان بیشتر است، جاییکه در آن مقاومت طالبان به شدت جریان دارد.

وضع امنیتی افغانستان در بدترین حالت قرار دارد

از سوی دیگر یک مقام ملل متحد در افغانستان که از سمتش کنار می رود، می گوید که وضع امنیتی در افغانستان در بدترین حالت آن در ده سال قرار دارد و ملل متحد بر بیشتر از دو بر پنج حصه خاک افغانستان دسترسی ندارد.

رابرت واتکینس معاون نمایندهء خاص بن کی مون در افغانستان دیروز چهارشنبه گفت؛ اوضاع امنیتی در افغانستان در بدترین حالت آن بعد از سقوط طالبان قرار دارد و ملل متحد توانایی رفتن به 40 درصد خاک افغانستان به شمول کندهار و دیگر مناطق جنوب غرب را ندارد.

این مقام کانادایی به خبرنگاران گفت، دسترسی ملل متحد به نقاطی که باید در آن فعالیت های بازسازی صورت گیرد طی ده سال گذشته کاهش زیاد یافته است.

قابل یاد آوریست که مقامات بلند رتبهء ملل متحد وناتو همیشه قبل از اینکه تقاعد کنند ویا از سمت خود کنار روند از روی بعضی از حقایق پرده می بردارند اما در جریان ماموریت خود کوشش میکنند که شکست خودرا پنهان کرده وبرعکس چنین وانمود سازند که آنان در بدست آوردن اهداف خود در افغانستان موفق بوده میباشند.

احمد فارسي از کابل

ارسال : سنی نيوز

آن لاين اسلامې لارښود

Print Friendly, PDF & Email