په غنيانو باندې مالي جهاد فرض دی

پر مسلمانانو باندې واحبه ده چې د خپلو ضعيفو مسلمانانو وروڼو سره کومک او د هغوی ملاتړ وکړئ هغه که هر چيرې وي .

قال الله تعالى : ( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ) الحجرات /10 . وقال النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لا يَظْلِمُهُ وَلا يُسْلِمُهُ ) . رواه البخاري (2442) ومسلم (2580) . وزاد مسلم في حديث آخر (2546) : ( وَلا يَخْذُلهُ ) .

وقال النووي رحمه الله في شرح :

(لا يَخْذُلهُ) قَالَ الْعُلَمَاء : الْخَذْل تَرْك الإِعَانَة وَالنَّصْر , وَمَعْنَاهُ إِذَا اِسْتَعَانَ بِهِ فِي دَفْع ظَالِم وَنَحْوه لَزِمَهُ إِعَانَته إِذَا أَمْكَنَهُ , وَلَمْ يَكُنْ لَهُ عُذْر شَرْعِيّ . انتهى. يعنې د (لا يخذله ) په باره کې علماء وايي : الخذل د مرستې او مدد ترک ته ويل کيږي په دې معنی چې څوک د ظلم د دفع توان لري هغه باندې لازمه ده چې د مظلوم کومک وکړي او د ده د پاره څه شرعي عذر نشته (کچيرې دی توان ولري ) .

وإذا لم يستطع الرجل نصرة إخوانه المسلمين بنفسه فإنه يلزمه أن ينصرهم ويجاهد معهم بماله إن كان غنياًّ .

او که د چا دا په وس پوره نه وي چې په نفس سره د خپلو مسلمانانو مرسته وکړي نو که غني وي په مالي مرستې سره به جهاد کې برخه اخلي .

وكذلك المرأة يجب عليها الجهاد بمالها . همدارنګه کومه ښځه چې مالداره وي په هغه باندې مالي جهاد واجب دی .

په قرآنکريم کې مالي جهاد له نفسي جهاد سره يو ځای ذکر شوی دی .

قال تعالى : ( انْفِرُوا خِفَافاً وَثِقَالاً وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُون َ) التوبة /41 .

(جهاد ته ) ووځئ ، بېوزله او درانه او د الله جل جلا له  په لار کې په خپلو مالونو او ځانونو سره جهاد وکړئ که تاسې پوهيږئ دا (کار) ستاسې لپاره غوره دی .

خفافاً او ثقالاً : يعنې : پياده او سواره ، بې وزله او غنيان ، بې وسلې او وسله وال، ځلميان او زاړه ، روغ او رنځوران ، خوران او چاخ … په هر حال چې وي غزا ته ووځئ (کابلی تفسير) .

وقال : (الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ) التوبة/20 .

هغه کسان چې ايمان يې راوړی او هجرت يې کړی او په خپلو مالونو او ځانونو يې د الله جل جلا له  په لار کې جهاد کړی دی د الله په نزد لويه مرتبه لري او هم دوی بريالي دي .

رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فرمايي : ( جَاهِدُوا الْمُشْرِكِينَ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ ) . صحيح أبي داود (2186) . يعنې : د مشرکينو سره په مالونو ، نفسونو ، او ژبو سره جهاد وکړئ .

قال الصنعاني في “سبل السلام” (4/87) :

“الْحَدِيث دَلِيل عَلَى وُجُوب الْجِهَاد بِالنَّفْسِ ، وَهُوَ بِالْخُرُوجِ وَالْمُبَاشَرَة لِلْكُفَّارِ , وَبِالْمَالِ وَهُوَ بَذْله لِمَا يَقُوم بِهِ مِنْ النَّفَقَة فِي الْجِهَاد وَالسِّلَاح وَنَحْوه , وَبِاللِّسَانِ بِإِقَامَةِ الْحُجَّة عَلَيْهِمْ وَدُعَائهُمْ إِلَى اللَّه تَعَالَى . انتهى.

دا حديث د نفسي جهاد پر وجوب باندې دليل دی ، کوم چې د کفارو د پاره هدايت او وتل دي ، او په مال کوم چې د جهاد د پاره خرخ او سلاح او نور دي ، او په ژبه باندې د دين قيام او د الله جل جلا له  لورې ته بلنه .

وقال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله في : الاختيارات” ص 530 :

“ومن عجز عن الجهاد ببدنه وقدر على الجهاد بماله وجب عليه الجهاد بماله ، فيجب على الموسرين النفقة في سبيل الله .

او څوک چې د بدني جهاد څخه عاجز وي او په مالي جهاد باندې قادر وي نو په هغه باندې مالي جهاد واجب دی هغه به انفاق فی سبيل الله کوي .

او د الله جل جلا له  په لاره کې انفاق کول تر ټولو صدقاتو نه غوره ده :

: ( مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ) البقرة /261.

مثال د هغو کسانو چې خپله شتمنې د الله په لار کې لګوي د هغې دانې غوندې دی چې اوه وږې را شنه کړي او په هر وږې کې سل دانې وي او الله هر چا ته چې وغواړي څو څنده يې زياتوي او الله د پراخ (نعمت ) څښتن دی ، پوهيدونکی دی .

څوک چې په مالي جهاد کې برخه نه اخلي :

وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (195)

او (خپل مالونه ) د الله جل جلا له  په لار کې ولګوئ او خپل ځايونه په خپلو لاسونو سره مه هلاکوئ او ښيګنه وکړئ په رښتيا چې الله جل جلا له  ښيګنه کوونکی خوښوي .

نسأل الله تعالى أن ينصر المسلمين على عدوهم .

من موقع الاسلام السوال الجواب

والله تعالى أعلم .

موقع الأفغانية الأسلامية (آن لاين اسلامې لارښود )

Print Friendly, PDF & Email